Komunikacja miejska w Londynie

Magdalena Gignal
2007-11-07, ostatnia aktualizacja 2007-11-07 15:39

Miasto jakim jest Londyn, to także ogromna sieć komunikacji miejskiej. Jak się w niej odnaleźć?

London Underground jest najstarszym metrem na świecie.
London Underground jest najstarszym metrem na świecie.
Zaplanuj podróż z Transport For London (strona po polsku)

Autobusy

Zaletą podróżowania autobusem jest niska opłata za przejazd, wadą to, że - mimo, że w wielu miejscach autobusy jeżdżą po specjalnie dla nich przeznaczonych pasach - często stoją w korkach, których w Londynie nie brakuje. O czym warto wiedzieć, decydując się na podróż londyńskim autobusem?

- Żeby autobus zatrzymał się na przystanku, na którym czekasz, trzeba machnąć ręką. Jeśli chcesz wysiąść, musisz wcisnąć przycisk "stop". (Inaczej niż w Polsce, autobus nie zatrzymuje się na przystanki, jeśli nikt nie wsiada ani nie wysiada)

- Do autobusu wchodzi się drzwiami obok kierowcy. Przy wejściu należy pokazać kierowcy ważny bilet lub uiścić opłatę za przejazd. Najlepiej mieć przygotowaną odliczoną kwotę w gotówce. Za bilet kupowany u kierowcy nie można zapłacić kartą.

- W piętrowych autobusach nie wolno stać na schodach i na górnym poziomie w czasie jazdy.

Ceny biletów

- Bilet kupiony u kierowcy autobusu: 2 funty.

- Opłata za przejazd uiszczona za pomocą przedpłaconej karty Oyster: 90 pensów.

- Książeczka składająca się z sześciu biletów (Bus Saver): 6 funtów.

- Przejazdówka ważna przez cały dzień na autobusy (Bus Pass): 3,50 funtów.

- Tygodniowa przejazdówka: 13 funtów.

- Autobusowy bilet miesięczny: 50 funtów.

Na okresowych biletach na metro (Travelcards), ważnych nawet tylko na jedną strefę, można podróżować autobusami w dowolnej strefie bez dodatkowej opłaty.

Metro/pociag

Sprawdź cenę biletu za pojedynczy przejazd na dowolnej trasie w Londynie

Londyńskie metro kursuje od 5:30 rano do północy. To najszybszy i, ze względu na gęstą sieć stacji, najwygodniejszy sposób na podróżowanie po Londynie. Sieć metra jest podzielona na sześć stref. Od nich zależą ceny biletów, które są raczej wysokie, zwłaszcza jeśli podróżuje się do centrum miasta (pierwszej strefy). Ten problem można ominąć, kupując bilet na drugą strefę i przesiadając się do autobusu. Wadą metra jest też brak klimatyzacji, co najbardziej daje się we znaki w godzinach szczytu i w czasie upałów. Na wielu stacjach brakuje ruchomych schodów i wind dla niepełnosprawnych oraz wózków dziecięcych, ale w związku z modernizacją metra przed olimpiadą, szybko się to zmienia. Korzystając z metra warto pamiętać, że na ruchomych schodach należy - odwrotnie niż na kontynencie - ustawiać się z prawej strony, a przechodzić z lewej.

Wygodną alternatywę dla metra stanowią pociągi National Rail. Kursują pomiędzy centrum Londynu i stacjami podmiejskimi. Pociągi są bardziej komfortowe i mniej zatłoczone niż metro, ale nie docierają w tak wiele punktów. Nie zawsze można też nimi dojechać do ścisłego centrum miasta.

Najnowocześniejsza część systemu komunikacyjnego stolicy to kolejka DLR, kursująca do londyńskich doków.